vrijdag 13 november 2015

Maasai Mara 7


De speciale momenten bleven zich maar opstapelen tijdens mijn reis naar de Maasai Mara in Kenia. Dit was mijn eerste reis naar het Afrikaanse continent en dus ook mijn eerste safari. Wat ik allemaal voorgeschoteld kreeg oversteeg mijn verwachtingen vele malen. Bewust ging ik al met een "open mind" op reis om gewoon te genieten van alles wat we tegen zouden komen. Ik zou wel zien wat er op mijn pad kwam. Oke , de big 5 had ik vooraf wel genoemd maar dat was meer een grapje vanwege mijn 50e verjaardag dan echt een grote wens. De enige bucketlist die ik had gemaakt was eigenlijk alleen een geheugensteuntje voor fotografische technieken en probeersels, vooral toepasbaar op de meer algemene dieren zoals zebra's.
De reis vond buiten het seizoen plaats. De kleine regentijd was begonnen en de crossings van de gnoes zijn eind oktober wel voorbij.
Tenminste, dat is meestal zo. De gnoes (een antilopensoort) hebben een jaarlijkse cyclus, trekkend door de Serengeti en Maasai Mara, waarin ze het lekkerste gras achterna gaan. Onverwachte droge of natte periodes hebben invloed op de trek van de gnoes. En dat was nou net ons geluk, dit jaar. Meerdere keren hebben we een crossing mogen ervaren. Op het laatst zelfs pal voor ons kamp waarbij we (veilig) op meters van de overstekende gnoes hebben gestaan. Niet in een jeep maar gewoon open in de natuur. Een onvergetelijke ervaring. "My first safari" is er een om in te lijsten en nooit meer te vergeten!

Special moment after special moment, that's how I have to describe my trip to the Maasai Mara region in Kenya. This was my first trip to the African continent and thus my first safari ever. The amazing things we got to see exceeded my wildest expectations. I always travel with an "open mind", just enjoying anything that crosses my path. So I didn't really have a shortlist of things I really needed to see. Okay, I mentioned the big 5 beforehand but that was more of a joke because of my 50th birthday. The only bucketlist I made was a reminder of all kinds of photographic tricks and techniques that wanted to give a try on common animals like zebra's.
The trip took place out of season, meaning that the short rains have started and wildebeest crossings are over at the end of october, usually.
The wildebeest (a genus of the antelopes) have a yearly cycle, crossing Serengeti and Maasai Mara, in search for the best grass. Unexpected dry and wet periods affect their migration behaviour. And just that was our luck this year. Multiple times did we encounter crossings. In the end even at the doorstep of our camp, where we (safely) watched the wildebeest cross at some meters away. Out in the open and not from a 4wheeldrive car. An unforgettable experience. "My first safari" is one to be put in a frame and never forget.

A big THANK YOU to my guides Marijn Heuts and Henry Asadera. 
It was a blast!

1 opmerking:

  1. Prachtig Jowan. Dit natuur fenomeen zal je nog lang heugen neem ik aan.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen